Koppakking vervangen d16a9, aantal vragen

Problemen, swaps, tuning, inlaten, versnellingsbak, uitlaten, etc.
Plaats reactie
daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Koppakking vervangen d16a9, aantal vragen

Bericht door daantje » 25-04-16 07:47

Hallo allemaal,

Ik moet mijn koppakking vervangen. Het wphb is niet heel duidelijk over een aantal zaken.
Hoe verwijder ik de fuelrail bijvoorbeeld? Demonteren jullie de kop met het inlaatspruitstuk eraan vast?
Moet de motorsteun los?

Daarnaast vraag ik met af of het zin heeft om wat extra materiaal van de kop af te halen om compressie te verhogen. Zo ja hoeveel dan? Ten slotte vraag ik me af of jullie nog tips hebben. Je leest nl wel eens over verhoogd oilieverbruik na vervangen van de kop. Wat gaat er dan verkeerd? Alle info is welkom

Gr daan

Scigheras
2e monteur
2e monteur

Re: Koppakking vervangen d16a9, aantal vragen

Bericht door Scigheras » 25-04-16 17:19

Hele benzinerail verwijderen is niet nodig, het makkelijkst is de toevoer slang bij het benzinefilter en de retour slang direct bij de benzinerail los te halen.
Kop samen met inlaat verwijderen is het makkelijkst, dan hoef je niet te zitten kloten met de moertjes aan de onderkant van het inlaatspruitstuk.
Geen enkele motorsteun hoeft los.

Vlakken voor verhoogde compressie kun je doen, maar houd wel rekening met minder zuiger-klep speling.

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 26-04-16 10:44

Hey Scigheras

Ik heb mn d16 in een mini liggen dus bij mij is het niet helemaal origineel meer. De kabelboom die aan de fuelrail zit kan ik niet afkoppelen.
Ik kan het inlaatspruitstuk dus niet verwijderen van de auto omdat de fuelrail nog met de kabelboom vastzit.

Of bedoel je de kop te lichten, te kantelen zodat de inlaats losgemaakt kan worden?

Zou je aanrader om de compressie te verhogen/ hoeveel kan van de kop worden afgehaald? Ben benieuwd naar gebuikerservaringen.
Op zich moet de verminderde klep zuigerspeling toch geen probleem zijn tenzij de distributieriem verschuift…

Gr

Scigheras
2e monteur
2e monteur

Bericht door Scigheras » 26-04-16 13:48

Dat is niet zo handig. Ik bedoelde echt de kop samen met de inlaat als 1 ding uit de auto halen.

Zelf zou ik niet de kop vlakken puur voor hogere compressie, compressie zal er niet veel van omhoog gaan.
Bovendien als je het voor meer pk doet, ga je er denk ik al helemaal niet veel van merken tenzij je ook andere performance onderdelen gaat plaatsen en de ecu laat remappen.

Verder is het wel altijd slim om wanneer je een koppakking vervangt, de kop na te (laten) kijken op vlakheid en hem dan te vlakken indien nodig zodat ie weer perfect recht is.
Dan zou ik er juist het minimale afhalen, zodat de kop nog vaker gevlakt kan worden.
Zolang je er niet meer af haalt dan in het werkplaatshandboek staat en je motor intern standaard is zul je geen problemen hebben met speling.

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 11-05-16 22:00

Thnx!

Ik heb helaas mn hand gebroken dus moet ff wachten met de reparatie.
Kan intussen mooi spulletjes bestellen.

Ik lees op dseries.org dat de oem koppakking het betrouwbaarste is. Klopt dit?
Waar is deze in NL voor een goede prijs te krijgen? Iemand ervaring met http://jp-carparts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;?
Lijkt oem

Daarnaast raadt het wph aan om de seal van de oiljet te vervangen. Heeft iemand hier een onderdeelnr van? Of is dit overbodig?

thnx!

crx90
1e monteur
1e monteur

Bericht door crx90 » 15-05-16 09:56

Wat ik gemerkt heb is dat bij Honda oem gewoon het beste is vaak is imitatie het toch net niet en zeker met een koppakking zou ik dat risico niet nemen

Scigheras
2e monteur
2e monteur

Bericht door Scigheras » 15-05-16 13:03

OEM Honda is inderdaad gewoon heel goed. Als je een NL shop zoekt zou ik bij All4Honda of AKR-Performance kijken.
Die oiljet seal vervangen lijkt me niet echt nodig als ie nog goed is (wat ie waarschijnlijk wel is). Voor het onderdeel nummer zul je zelf even moeten googlen denk ik.

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 28-05-16 08:51

Ok de kop is eraf :)
De pakking (OEM) uit Japan is binnen, is wel een tip! Was maar 90 euro inclusief verzenden.
Voordat ik verder ga nog een aantal vragen:
1: Het pakkingsmateriaal is heel moeilijk te verwijderen. Er zitten hier een daar nog wat donkere plekken. Is het een idee om het eraf te polijsten met een flanellenschijf. Feitelijk gezien hetzelfde als poetsen.

Afbeelding

2. Een aantal kopbouten zien er niet heel best meer uit. Die diameter net boven het schroefdraad is wat dunner dan boven bij de kop. Scheelt een paar tienden van mm. ZIjn ze misschien toch uitgerekt Er is er ook een een beetje gecorrodeerd. Zie foto (putcorrosie). Wat zal ik ermee doen? Gewoon gebruiken of allemaal nieuw?

Afbeelding

3. Er zitten boven in de cilinder wat krasjes. NIet heel diep maar voelbaar met je nagel :-k Niet heel veel aan te doen maar ik baal er toch wel van.. Is dat 'normaal'?Zal ik de boel gewoon weer monteren?

thnx

Scigheras
2e monteur
2e monteur

Bericht door Scigheras » 28-05-16 14:49

1: Lijkt me prima zo lang het metaal van het blok onbeschadigd blijft.
2: OEM kopbouten rekken altijd uit bij het aandraaien. Daarom moet je eigenlijk altijd nieuwe er in zetten. Dus ik raad je aan gewoon nieuwe te kopen. Je kunt ook ARP bouten kopen, die kun je namelijk wel hergebruiken. Als de kop er dan ooit nog eens af moet hoef je dan niet weer nieuwe te kopen.
3: Foto? In welke richting gaan de krasjes?

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 29-05-16 22:29

Oh dacht dat OEM bouten ook niet-rekbouten waren. Staat hier ergens op t forum. Ga nieuwe bestellen.
De krassen zitten in de lengterichting. Kan nu geen foto maken want de auto staat niet hier. En er zit een bruin plekje (lijkt wel oxidiatie) in cil 3. Is toch een nikasil wand? De nokken van de nokkenassen hebben ook wat fijne krasjes. Ik denk dat het blok een keer een beetje arm op olie gelopen heeft. Al met al geen grote beschadigingen maar voelt ergens wel zuur om nu nog veel in het blok te investeren.Ga sowieso nog wel de klepzittingen pas maken met de kleppen. De uitlaatkleppen hebben flinke aanslag en misschien wat putjes. Misscihen heb ik nieuwe uitlaatkleppen nodig. Eerst maar eens de boel schoonmaken en dinsdag naar een revisiebedrijf. Kijken wat ze te vertellen hebben.

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 30-05-16 10:34

Uitlaatklep lijkt ingeput. Weet niet of ik dat er nog uitgepolijst krijg....

Afbeelding

Scigheras
2e monteur
2e monteur

Bericht door Scigheras » 30-05-16 11:40

Tja de dingen die je nu opnoemt: cilinder krasjes, nokkenas krasjes, putjes in de uitlaatkleppen...
Allemaal dingen die natuurlijk niet horen bij een motor in top conditie maar nu ook weer niet meteen voor grote problemen gaan zorgen.
De een zal zeggen bouw alles gewoon weer op en rij ermee, de ander zal de gehele motor reviseren.
Ik denk dat je zelf even moet nadenken hoe goed hij eerst liep op de koppakking problemen na, wat je er nog in de toekomst mee wilt, en hoeveel geld je er in wilt steken.

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 30-05-16 13:00

Ik had verwacht dat de internals er iets beter uit zouden zien. Blok heeft nog geen 2 ton gelopen. Ik vermoed wel dat de kop er al een keer af is geweest.
Wat ik me afvroeg hoe de staat van de motor zich verhoudt tot anderen die hun kop een keer gelicht hebben. Is dit normale slijtage?
Voor wat betreft de krassen in de cilinder verwacht ik licht compressieverlies en of licht olieverbruik… Ik ga er wel voor om de kleppen weer mooi pas op de zittingen te krijgen.

Ondertussen houd ik mn ogen open voor een reserveblokje.

daantje
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bericht door daantje » 31-05-16 15:38

De cilinderkop is krom (is bijna altijd na demontage) en wordt gevlakt.
De uitlaatkleppen zijn ingeput en moeten worden geslepen net als de zittingen.
Ik ben straks 150 euro armer maar heb wel weer een mooie kop :)

Plaats reactie