Nick Wood en het project CRX.

Stel jezelf en je auto voor
Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Re: Nick Wood stelt zich voor, de CRX is een project geworde

Bericht door Nick Wood » 13-05-16 16:37

Afgelopen herfst wilde de CRX niet meer starten, na onderzoek bleek dat de benzinepomp ermee was opgehouden. De CRX in de garage gezet voor de winter en een paar weken geleden maar eens begonnen met de benzinetank te verwijdenen.

Het heeft even geduurd vanwege andere bezigheden maar de benzinetank is er onderuit en het ziet er niet erg goed uit. Het ding lekt niet maar dat is volgens mij een kwestie van tijd. De benzine die er nog uitkwam leek meer op roestwater dan iets anders.

Afbeelding

Toen ben ik op zoek gegaan naar producten om de tank van binnen te sealen, in "the States" gebruiken ze daar POR15 voor. Voor de buitenkant ook alleen een ander soort, POR15 is het merk en ze maken meer producten. Voordat ik alles binnen heb om de tank te reconditioneren ben ik zo'n € 150,- kwijt en dan het werk nog.

Het internet maar eens omgespit en het blijkt dat een nieuwe (aftermarket) tank slechts € 89,- plus verzenden uit Germania kost. :D Dat maakt de keuze makkelijk, even bestellen en na 4 dagen werd deze keurig bezorgd.

Afbeelding

De benzinepomp kostte mij € 21,-, ook uit Sauerkraut-land. Voor dat geld gaat niemand zitten klooien, ik dus ook niet.

Wel even gekeken of het wel een beetje kwaliteit was die tank, op zich is het staal dik genoeg maar de aansluitingen van de onder- en bovenkant van de tank staan gewoon open. Een beetje vocht en de zooi gaat roesten dus dat moet ge-sealed worden.

Afbeelding

Via het oneindige internet kom ik in Engeland terecht, Seam-sealer voor professioneel gebruik. Voor € 21,- inklusief de transportkosten laat ik een kilo-blik aanrukken. Ook dit wordt binnen enkele dagen aan de voordeur afgeleverd. \:D/

Afbeelding

Op de naden en de openstaande delen gesmeerd en ik moet zeggen dat het ontzettend taai spul is. Ik denk dat ik de naden van mijn tank in de E38 er ook nog maar eens mee ga behandelen.

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd maar eens de houder van de benzinepomp een nieuw leven gegeven, zag er niet meer uit vanwege goedbedoelde (loslatende) coating en roest.

Afbeelding

Na het sealen de tank gespoten met kleuren die ik nog had, de auto's waar deze kleuren voor bedoeld waren zijn allang weer weg.

Afbeelding

De nieuwe benzinepomp in de houder gemonteerd en even getest of deze wel loopt, en dat deed ie!

Afbeelding

Met het bijgeleverde nieuwe afsluitrubber de pomp gemonteerd.

Afbeelding

De vulslang, retourslang en de 2-way-valve (dat rode ding) gecontroleerd op ouderdomsverschijnselen, het is echt verbazingwekkend dat alles na 26 jaar nog in prima conditie is!

Afbeelding

Afbeelding

Met de vlotter heb ik even ruzie gehad, die moet vol 105 tot 110 Ohm aangeven en leeg rond de 2 tot 5 Ohm. Door vervuiling en de roest in de tank was het ding totaal van slag, na een levensreddende operatie heb ik mijzelf op zijn minst € 80,- bespaard voor een nieuwe. Het woont hier en is al op de tank-kabelboom aangesloten.

Afbeelding

Bijna klaar met de tank, eerst nog alle rubber pads vastlijmen om rammelen en andere bijgeluiden te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, één kompleet nieuwe tank met pomp voor rond de € 150,- !!

Op naar de volgende klus, de Remus einddemper restaureren.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd. ( Johan Cruijf )

SPyRoX
1e monteur
1e monteur

Re: Nick Wood en het project CRX.

Bericht door SPyRoX » 14-05-16 22:21

Goed bezig! :wOOt:

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 29-09-19 02:40

Wel, inmiddels is het al meer dan 3 jaar geleden dat ik nog aan de CRX bezig ben geweest. Ja, ik heb hem nog steeds en het doel is om hem in nieuwstaat te brengen.

De CRX gaat voorlopig nog niet "de deur uit" al heb ik inmiddels al veel interessante aanbiedingen gehad van mensen die hem wilde kopen. Na verschillende projecten die variëren van Mercedes E-classe tot Renault R6 uit de 60-er jaren en de verdwaalde Opel Corsa heb ik eindelijk weer eens tijd voor de CRX. Voor de mensen die zich afvragen hoe het met mijn andere auto's staat: De Jaguar is verkocht, de Rolls ook. Ik heb dan weer wel een BMW 330Ci erbij gekocht in volledige M-uitvoering..... Ja behalve de M motor dus is het gewoon een 3-serie (E46) coupé. Ook leuk om mee te spelen.

Enfin, de CRX, de Remus einddemper voor de Honda is gelast door mijzelf, daarvan zal ik nog foto's plaatsen.

Nu ben ik begonnen aan de achterwiel ophanging, alle bussen ga ik vervangen, de remmen en de schokbrekers. De schokbrekers zijn over de jaren gewoon fietspompjes geworden en de bussen zien eruit als ontplofte vogelnestjes dus heb ik alles nieuw besteld. De ophanging aan de voorkant heb ik nog niet uit elkaar gehaald maar ik heb wel alle bussen en de schokbrekers nieuw besteld.

In de komende dagen zal ik foto's plaatsen voorzien van commentaar.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd. ( Johan Cruijf )

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 01-10-19 20:55

Zoals beloofd eerst het stuk over de Remus einddemper.

Het volgende punt van aandacht is de einddemper, dit is een originele Remus dus de moeite waard om te restaureren. Een nieuwe kost over de € 300,-.

De pot zelf heeft in de loop van de tijd wat extra poriëen ontwikkeld, na een aanval met de staalborstel worden de gaten al snel groter en talrijker. Hier 1 kant welke ik na het borstelen in de zink-primer heb gepoten. Zink-primer heeft een etsende werking zoals epoxy-primer of "etch-primer" alleen dit is hitte bestendig tot 350 graden.

Afbeelding

De ander kant.

Afbeelding

Afbeelding

Op de naad zat ook wat roestvorming maar is voorlopig nog niet doorgeroest, opborstelen en in de zink-primer.

Afbeelding

Afbeelding

Gaatje in de aanvoerpijp.

Afbeelding

Ik heb een stuk pijp genomen die een binnenmaat heeft die gelijk is aan de buitenmaat van de uitlaatpijp, deze overlangs in 2-en geslepen en met een paar puntlassen op zijn plaats vast gezet.

Afbeelding

Met "flux-core" is het onmogelijk om schone lassen te maken. Flux-core heeft geen argon of een ander afschermgas nodig maar het heeft ook zijn nadelen, je ziet heel slecht waar je bent gebleven.

Afbeelding

Daarna tussen de puntlassen dichtgelast en de lassen opgeschoond, na een laagje zink-primer ziet het er dan voor het moment zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik er nog eens overheen ga om de "pinholes" weg te werken maar echt nodig is het niet. Dat is alleen voor het gezicht want de lassen zijn wel gasdicht.

Dan de pot zelf, ik heb 2 1mm staalplaatjes afgesneden en die in de vorm van de pot gebogen. Hier met wat puntlassen vast gezet.

Afbeelding

De andere kant is klaar, ik ben halverwege met het lassen van de 2e plaat.

Afbeelding

Klaar met lassen en het opschonen.

Afbeelding

In de zinkspray gespoten.

Afbeelding

Dit eindstukje van de uitlaat is in november 1998 geproduceerd, niet slecht!

Afbeelding

En zo is hij klaar om weer onder de CRX te gaan.

Afbeelding

Deze foto wilde ik jullie niet onthouden.

Afbeelding

De uitlaat zit er inmiddels onder en het volgende bericht zal over de achterwielophanging gaan.

robin veldwijk
1e monteur
1e monteur

Bericht door robin veldwijk » 02-10-19 20:08

Goed te zien dat je er nog steeds mee bezig bent.
Blijf zo doorgaan!
Honda CRX VTEC EE8
Jeep CJ7 AMC V8

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 04-10-19 22:48

Ja ik ben er nog steeds mee bezig. Heeft geen haast want ik heb nog 3 andere auto's maar op een bepaald moment moet het toch eens gebeuren.

De achterwielophanging dan nu, ik ben er ruim een week geleden mee begonnen en al heel snel bleek dat ik buiten alle nieuwe bussen om nog veel meer nodig zou gaan hebben. De voorwielophanging is namelijk is dezelfde "goede staat"... Ja, van ontbinding!

Enfin, het uit elkaar halen was zoals verwacht geen picnic. Diverse bouten zaten in de bussen vast gerot, daarover zometeen meer.

Hier een foto van het begin, de remklauw, de bovenste controlarm en de stabilisatorstang zijn al verwijderd.

Afbeelding

Het eerste slachtoffer, de bout van de schokbreker is gewoon afgebroken.

Afbeelding

Het grote draagarm rubber heeft echt zijn beste tijd wel gehad. Nu heb ik er al ruim 10 jaar niet meer mee gereden dus het heeft geen gevaarlijke situaties opgelevert.

Afbeelding

Deze bout, aan de voorkant van de draagarm, gaat mij ook meer tijd kosten dan gepland. Volledig vastgerot.

Afbeelding

De control armen aan de rechter zijde gingen overigens zonder veel moeite los, hier liggen ze tezamen met de stabilisator stang.

Afbeelding

Dat geldt ook voor de rechter draagarm.

Afbeelding

De remschijf en de naaf met lager eraf gehaald, het lager is niet meer wat ik ervan verwacht had en dat was het eerste ding op de lijst om na te bestellen, voor 2 kanten natuurlijk.

Afbeelding

De linker draagarm weet niet van opgeven, hier de volledig losgelaten bus van de onderste controlarm.

Afbeelding

De rubbers van de stabilisatorstang hebben het gezanelijk opgegeven.

Afbeelding

Toen eindelijk alles los was, al dan niet met behulp van de slijptol, ben ik verder gegaan met het uitpersen van de bussen. Het is heerlijk om over een pers te beschikken en dopsleutels vanaf 5mm tot en met 52mm.

Afbeelding

Sommige bussen hebben gewoon meer dan 10 ton nodig om los te komen.

Afbeelding

Maar dan komt hij toch wel los.

Afbeelding

Hoezo is dit oude busje aan vervanging toe? De niewe staat ernaast.

Afbeelding

Toen alle bussen eruit waren geperst begon een tijdrovend maar zeer veel voldoening gevend proces, het schoonmaken van alle onderdelen en opnieuw spuiten. Het is echt té vervelend om daar alle foto's van te posten maar met de volgende paar heb je een beetje een indruk.

Afbeelding

Op een bepaald moment in de geschiedenis heeft er iemand voor de kleur blauw gekozen voor de remklauwen, nu zijn ze weer mooi zilver. De revisiesetjes zijn onderweg.

De achterplaat en nog wat los spul.

Afbeelding

Toen alles mooi opgeknapt was heb ik de nieuwe bussen erin geperst.
Hier de eerste, zonder roest en ook de controlarm mooi schoon, is er minder dan 2 ton nodig om de bus erin te persen.

Afbeelding

En erin zit ie.

Afbeelding

Om ervoor te zorgen dat de bussen volledig vlak met de armen komen te liggen heb ik een "special tool" gemaakt. Het ding wat op een ouija-bord aanwijzer lijkt heeft een gat dat niet het rubber raakt maar precies klein genoeg is om de rand van de bus op te pakken. Op zulke momenten ben ik toch zo verschrikkelijk blij met mijn draaibank!

Afbeelding

En zo zien 3 controlarmen met nieuwe bussen en lak eruit.

Afbeelding

Ja, ook de grote rubber bus in de draagarm is vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Oh ja, de schokbrekers moesten er ook nog uit. Nader onderzoek wees uit dat de originele exemplaren van het fietspomp type geworden zijn. Ook maar nieuw besteld, meteen voor de voorkan ook want die zijn net zo oud.

De wielkas helemaal schoon gemaakt en opnieuw in de undercoating gezet.

Afbeelding

Na een paar dagen kwam er een pakketje binnen met een aardig prijskaartje. Nieuw maven met lagers, nieuwe schokbrekers voor en achter, nieuwe bussen en rubbers voor de vooras en ga zo maar door.

Afbeelding

De rechter achterkant kan ik nu in elkaar gaan zetten, de linker kant behoeft nog wat werk wat ik later uit zal leggen.
Enfin, ik begin bij het einde, als eerste de nieuwe schokbreker in de schoongemaakte en gespoten Eibach-Pro-veer monteren.

Afbeelding

Afbeelding

De carosserie aan de rechter zijde heeft nog wat werk nodig, dat ga ik later doen, hier alvast de schokbreker en 2 control armen gemonteerd.

Afbeelding

De draagarm erin.

Afbeelding

Stabilisatorstang gemonteerd.

Afbeelding

Stofplaat erop.

Afbeelding

Nieuwe naaf geplaatst, dat ding schittert zo erg dat het de foto onscherp maakt.

Afbeelding

Nieuwe remschijf en remklauw gemonteerd.

Afbeelding

De nieuwe metalen remslang geïnstalleerd.

Afbeelding

Met de handremkabel aangesloten is dit dan de nieuwe wileophanging rechts achter.

Afbeelding

Naafdopje moet er nog op en dan is het tijd voor de linker kant.

Aan die kant heb ik nog wat werk zoals ik eerder al gemeld heb. Bij het uitslijpen en (natuurlijk) forceren van de bout die helemaal aan de voorkant van de draagarm zit, is de opname-moer er aan de binnenkant uit gevallen. Het vervelende is dat het ding in een holle ruimte is gevallen waar ik op een normale manier niet bij kan.

Die moer zit in een soort van glijbehuizing om het toespoor af te regelen. Zoals gezegd, door het forceren is het ding eruit gevallen. Met de endoscoop in de holle ruimte gekeken en geprobeerd de moer met een ijzerdraadje en magneten op te vissen. Na 2 uur klooien was ik het zat en heb de slijptol wederom een klusje laten doen. Stukje open geslepen en de moer op zijn plaats gezet.

Hier het open geslepen stuk.

Afbeelding

Hier een foto van onderaf hoe het ding in die glijbehuizing hoort te zitten.

Afbeelding

Maak je geen zorgen, het open geslepen stukje ga ik weer keurig dicht lassen.

Restte mij vandaag de 2e Eibach veer schoon te maken.

Afbeelding

Morgen spuiten en dan kan ik de linker kant ook weer in elkaar gaan zetten.

Tot zover dus, vanaf nu zal ik dagelijks de voortgang met foto's posten. Het was in de afgelopen 10 dagen ofzo toch best een behoorlijke klus maar ik ben trots op het resultaat. \:D/

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 04-10-19 23:25

Mijn excuses voor de typefouten, ik kan het voorgaande bericht niet meer wijzigen. #-o

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 10-10-19 18:24

Maar weer eens een update, het heeft even geduurd omdat ik op onderdelen zat te wachten.

Alles voor de achterwielophanging is nu binnen en ben meteen begonnen met het monteren van de linker kant.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de gevlochten metalen remleidingen maar 1 beugel erop hebben zitten heb ik er twee zelf 3D geprint. Ja, ik heb ook een 3D-printer. :D

Afbeelding

Aan de rechter kant zit er nu één op de plaats waar die hoort, verderop kan je degene zien die er al op zat.

Afbeelding

En zo is ook de linker kant klaar op het naafdopje na.

Afbeelding

Natuurlijk met de 2e clip die ik geprint heb op zijn plaats.

Afbeelding

Een overzicht van de nieuwe tank, de gerepareerde achterdemper en de nieuwe wielophanging.

Afbeelding

Alle bouten die in de bussen zitten (in totaal 14 stuks) moeten nog worden nagetrokken, dat moet met de wielen op de grond. Dat doe ik later.

Je herinnert je vast nog wel dat stukje wat ik had open geslepen, dat heb ik weer op zijn plaats getikt en toen kwam ik dit tegen. Deze balk heeft in het verleden wat te verduren gehad. Ik heb het vermoeden dat iemand de CRX hier heeft opgekrikt.

Afbeelding

Een stukje open gemaakt en er zit behoorlijk wat roest tussen.

Afbeelding

Dat is voor later, ik wil eerst de volledige ophanging klaar hebben.

Betekent meteen dat ik (in de tijd dat ik op onderdelen zat te wachten) aan de voorwielophanging begonnen ben.

Hier alvast met de remklauw eraf.

Afbeelding

Indien je jezelf afvraagt waar die 2 schroefgaatjes in de remschijf voor zijn dan zal ik dat nu ophelderen. Je kan er namelijk 2 boutjes in schroeven en op die manier de remschijf van de naaf lostrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf nu ga ik mezelf dus verder met de voorwielophanging bezig houden. Ook de voorkant wordt van allemaal nieuwe bussen voorzien, nieuwe stuurkogels, fuseekogels, remmen en schokbrekers.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 11-10-19 00:57

Nog even iets over de remschijven aan de voorkant:

De schijven die erop zaten zijn nog 17,7mm dik, 19mm is de waarde voor nieuwe en 17mm is het minimum. Die 0,7mm ga ik er niet meer vanaf slijten en dus zijn er nieuwe besteld en inmiddels ook binnen gekomen.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 16-10-19 22:24

Eens kijken, waar was ik gebleven?

Bij het demonderen van de voorwielophanging dus, hier is de volledig nuckle verwijderd.

Afbeelding

Nee, er zit geen roest op de homokineet, het ding is er jaren geleden nieuw ingegaan en ik heb het voor de zekerheid in het kopervet gezet. Scheelt weer bij uit elkaar halen. Overigens heeft de CRX pas 700km gereden met deze homokineten.

De schokbreker en de reactiestang die naar voren loopt gedemonteerd.

Afbeelding

Dan blijft deze bovenste draagarm over.

Afbeelding

En eruit is hij.

Afbeelding

Het is geen scherpe foto maar je ziet het rubber van de bussen eruit puilen.

Afbeelding

Dit zijn bijna alle ophangingsdelen aan de voorkant.

Afbeelding

Missen de remschijf met klauw en de stabilisatorstang in dit overzicht.

Om de vork van de schokbreker af te halen moet deze afgebroken bout eruit.

Afbeelding

In de aanval gegaan met dit setje linksom draaiende boren. De lange draait gewoon rechtsom.

Afbeelding

Dat deed niet wat ik ervan verwacht had, het hele ding zat zo verschrikkelijk vastgerot dat het zo'n 4 uur heeft geduurd voordat hij zo voorzichtig mogelijk verwijderd was.

Afbeelding

Het grootste gedeelte van de schroefdraad is er nog maar er is toch schade aan ontstaan. Om er zeker van te zijn dat het geheel in de toekomst niet los gaat komen heb ik een kleine modificatie uitgevoerd.

Afbeelding

Toen die klus geklaard was ben ik de naaf uit het voorwiellager gaan persen.

Afbeelding

Hij komt al los.

Afbeelding

Deze borgring had geen zin om los te komen en na bijna 30 jaar is dat ook niet zo vreemd.

Afbeelding

Het was weer eens zo'n dag dat eigenlijk niets normaal uit elkaar wilde, uiteindelijk lukt het toch wel al kost het allemaal meer tijd.

Afbeelding

Gelukkig zitten er bij de nieuwe lagers ook nieuwe borgringen, deze wokkel is niet meer te gebruiken.

Tot zover het verslag van de afgelopen dagen.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 17-10-19 18:35

Helaas was het vandaag de tweede ronde in de worstelwedstrijd met de CRX. De stand is nu Ik: 2 - CRX: 0. :-D

Hoewel, vandaag heeft hij toch ook een klein beetje gewonnen. Na een uurtje worstelen om de stuurkogel los te krijgen heb ik besloten ook het stuk wat in het stuurhuis zit te demonteren. Dat had 2 redenen, op de eerste plaats kreeg ik het zelfs na roodgloeiend stoken niet los en ten 2e is ook het kogelgewricht van die binnenste stuurstang versleten. Dan alles maar nieuw, ik zit er op dit moment zelfs over te denken om ook het stuurhuis zelf te reviseren.

Het geheel los op de bankschroef.

Afbeelding

Het lijkt erop of het zo los moet kunnen komen maar zelfs met een stuk stijgerpijp als extensie was er geen beweging in te krijgen.

Afbeelding

Zo ziet de rechter kant er op dit moment uit, de knuckel verwijderd en de complete stuurstang.

Afbeelding

Op de volgende foto zie je links de schroefaansluiting in het stuurhuis en aan de rechter kant de schokbrekerbout aan deze zijde. Dat zal morgen waarschijnlijk worstelronde 3 gaan worden want daar zit ook geen beweging in.

Afbeelding

Toen ik genoeg had van dingen die niet los wilde komen ben ik alle bussen en kogels uit de onderdelen van de linker kant gaan persen.

Hier de bovenste wishbone.

Afbeelding

En de bussen die eruit kwamen.

Afbeelding

De bovenste en onderste fuseekogels.

Afbeelding

De rechter fuseekogel komt uit de onderste draagarm, toen het ding op 12 ton druk nog steeds niet wilde bewegen ben ik eens goed gaan kijken, Wat denk je? Juist... ook een borgring die er eerst vanaf had gemoeten, door al het vet en vuil was die ring gewoon niet te zien. #-o Daarna ging het een stuk soepeler.

Hier de onderste draagarm ontdaan van zijn bussen.

Afbeelding

Dan de knuckle, het lager eruit geperst.

Afbeelding

En hier komt de onderste fuseekogel vandaan.

Afbeelding

Dit effect krijg je als je te kleine doppen gebruikt op de pers aan de kant waar de bussen eruit moeten komen.

Afbeelding

Dan besluit ik met een foto van het oude lager.

Afbeelding

Morgen maar weer verder, de lijst met te bestellen onderdelen wordt steeds langer maar ik wacht met bestellen tot alles uit elkaar is. Tijdens de wachttijd dat het spul in Frankrijk aankomt kan ik dan mooi de zaak schoonmaken en spuiten.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 19-10-19 18:37

Op dit moment is alles uit de wielkas waar het rechter voorwiel woont gedemonteerd. De versnellingsbak is er al eens uit geweest met de motorrevisie en is nog steeds mooi zilver aan de buitenkant.

Afbeelding

Ik heb besloten om de bout die de vork aan de schokbreker vasthoudt op de werkbank aan te vallen nadat de andere kant mij zoveel tijd heeft gekost.

Ik heb de bout een week lang 2x per dag in de WD40 gespoten, het moment van de waarheid nadert. Eerst met de luchtsleutel erop zowel links- als rechtsom enkele minuten zijn gang laten gaan om de roest los te trillen. De bout bewoog niet maar mijn luchtsleutel is niet zo sterk, dat was dus geen probleem. Een sterke luchtsleutel zou de bout gewoon afgebroken hebben denk ik.

Na de laatste douche met WD40 het wringijzer er maar op gezet en voorzichtig heen en weer proberen te draaien. Dat lukte! In het begin was het een heel klein beetje maar al snel kwam er meer beweging in.

Afbeelding

Zou het dan toch gaan lukken om de bout er heel uit te krijgen?

Afbeelding

Het bleef spannend tot het laatste moment maar daar is die dan! \:D/

Afbeelding

Hier een overzicht van een groot deel van de onderdelen van de voorwielophanging.

Afbeelding

Waar ga ik nu mee verder? Eerst maar eens de afgebroken schroeven uitboren en opnieuw tappen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het tijd voor de parts-washer om al het vet en vuil van de onderdelen af te spoelen.

Afbeelding

Na een beurt met de staaborstel in de boormachine, schoonblazen met perslucht en oppoetsen met remmenreiniger kan ik het eerste onderdeel in de zinkspray spuiten.

Afbeelding

Zo heb ik dat met nog een aantal onderdelen gedaan maar ik ben nog niet klaar.

Tot zover voor vandaag.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 19-10-19 18:44

Even een vraagje aan de beheerder(s) / moderator(s) van dit forum, hoe lang heb ik de tijd om mijn bericht te wijzigen om eventuele typefouten eruit te halen? Op dit moment niet erg lang heb ik gemerkt. :-k

SPyRoX
1e monteur
1e monteur

Bericht door SPyRoX » 21-10-19 09:37

Lekker bezig.
Ik blijf het volgen!

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 21-10-19 17:42

Dank je! Goed om te weten dat ik in dit topic niet alleen maar tegen mijzelf zit te praten. B)

robin veldwijk
1e monteur
1e monteur

Bericht door robin veldwijk » 21-10-19 20:54

Goed bezig. Ik probeer het ook nog een beetje te volgen;)
Fora is nu eenmaal minder geworden (helaas).
Maar ik blijf het wel een leuk middel vinden om het e.e.a. te blijven volgen..
Honda CRX VTEC EE8
Jeep CJ7 AMC V8

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 21-10-19 22:01

Ik kan me voorstellen dat het aantal CRX-en afneemt en daardoor zijn er gewoon minder mensen op het forum. Ondanks dat blijf ik het toch ontzettend leuk vinden hier.

Misschien moeten we eens een soort van enquete starten om te zien hoeveel leden er nog actief zijn. Of beter, hoeveel CRX-en er nog in bezit zijn van de forumleden.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 23-10-19 18:32

Omdat ik op onderdelen zit te wachten zal ik de voortgang van het schoonmaken en spuiten van de diverse onderdelen laten zien, niet met veel details maar om een indruk te geven.

De linker wielkas schoongemaakt en opnieuw in de undercoating gepsoten.

Afbeelding

De rechter kant is nog aan het opdrogen.

Afbeelding

Een veer in de zinkprimer gespoten en de beugel van het bovenste wishbone.

Afbeelding

De stabilisatorstang heb ik anders behandeld, die heb ik met POR15 gewoon geschilderd. POR betekent: "Paint Over Rust" en is een Amerikaans product wat ik via Engeland koop. Zoek het maar eens op met YouTube, het is geweldig spul. Het enige waar het niet tegen kan is UV-straling dus perfect voor de bodem en onderdelen die het zonlicht toch niet zien. Ja, ik had het ook kunnen spuiten maar om dat weer uit je spuitpistool te krijgen is een behoorlijke ramp, het lost namelijk in bijna niets op.

Afbeelding

De beugels van de stabilisatorstang.

Afbeelding

En als afsluiting een aantal onderdelen die al klaar liggen om de bussen erin te persen.

Afbeelding

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 24-10-19 18:28

Vroeger of later zou ik op de achterplaten stuiten die behoorlijk verrot zijn. Ik heb gezocht naar nieuwe maar dat is niet zo simpel, buiten dat kosten ze iets van €75,- per stuk áls ik ze al kan vinden. Een beetje restauratiewerk uitvoeren dan maar.

De plaat die er het slechtst aan toe is.

Afbeelding

Eerst de binnenring maar eens herstellen.

Afbeelding

Na het opstaande randje aan de binnenkant gemaakt te hebben ziet het er voor het moment zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Het geroestte stuk moet nog vervangen en het moet daarna verder afgewerkt worden.

Nick Wood
Leerling
Leerling
Contacteer:

Bericht door Nick Wood » 28-10-19 19:23

Maar weer eens een update, ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig dus het loopt een beetje door elkaar. Voor het gemak hou ik de chronologische volgorde aan in welke de foto's gemaakt zijn.

Ik was aan het wachten op de binnenste stuurkogels met armen, toen die binnen waren wilde ik eerst weten of het allemaal de juiste maat had. Hier de binnenste stuurkogel gemonteerd.

Afbeelding

De stofhoes er overheen,

Afbeelding

en de buitenste (nieuwe) stuurkogel erop geschroefd.

Afbeelding

Daarna het wiellager in de knuckle geperst en van de borgring voorzien.

Afbeelding

Ook meteen de onderste fuseekogel erin geperst.

Afbeelding

De schokbrekerpoot in elkaar gezet.

Afbeelding

Het bovenste wishbone van nieuwe bussen en de bovenste fuseekogel voorzien.

Afbeelding

Toen was het tijd om die stofplaat waar ik al aan begonnen was af te maken. Die moet namelijk eerst op de knuckle voordat ik de naaf erin kan persen. Hier het verrotte stuk eraf geslepen.

Afbeelding

Een nieuw stuk gemaakt van een stukje plaat wat ik nog had liggen.

Afbeelding

Erin gelast en in de zinkspray gezet.

Afbeelding

Daarna ben in even totaal iets anders gaan doen. Waar je op de volgende foto naar kijkt is de afwezigheid van het crossmember. Het ding zag er net zo uit als de houders van de radiateur en aangezien daar de controlarmen in vastgezet moeten worden wil ik dat onderdeel eerst opknappen.

Afbeelding

In eerste instantie was ik de roest met een staalborstel te lijf gegaan maar dat was een zeer tijdrovende bezigheid.

Afbeelding

Ik heb een prachtige zandstraalketel dus waarom zou ik het ding niet gewoon zandstralen? Opgevuld met 25kg aluminium-oxide korrels en aan de gang gegaan.

Afbeelding

Het verliep voorspoedig........

Afbeelding

.... ik was al aan de andere kant begonnen....

Afbeelding

.... toen er ineens geen straalgrit meer uit mijn nozzle kwam.

Nader onderzoek wees uit dat de compressor geen druk meer had. Het ding heeft een thermische beveiliging en die vondt dat het genoeg was voor vandaag.

Nou ja, ook goed. Het liep al tegen 6 uur dus morgen maar weer verder.

Plaats reactie