deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Klepseals vervangen

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de klepseals te vervangen van een Honda CRX.

De klepseals kosten ongeveer €5,60 per stuk. Bestelnummer: 8 x12210PT2004 en 8 x 12211PT2004.

Benodigdheden:

  • Nieuwe klepseals
  • Adapter (oude bougie met een pijpje eraan gelast, samen met snelkoppeling voor compressor)
  • Kleine momentsleutel
  • Grote momentsleutel
  • Compressor
  • Hamer
  • Beitel (om te merken)
  • Combinatietang
  • Complete doppenset

Omdat je er nu toch mooi bij kunt is het slim om meteen de V-snaar, nieuwe bougies, distributieriem (bestelnummer 14400PK2004 ongeveer €56,23) te vervangen. Dit is echter natuurlijk niet verplicht.


Kop zonder kleppendeksel.

  • Verwijder alle plastic kappen aan de distributie zijde.

Let goed op dat alle markeringstekens met elkaar overeen komen. Op de poelie zit een inkeping die gelijk moet staan met de pijl op het blok. De nokkenas tandwielen moeten beide met het UP teken omhoog staan en op beide nokkenaswielen zitten eveneens inkepingen die tegenover elkaar moeten staan.

Het is aan te raden om met een grote schroevendraaier en een hamer een markeringsteken aan te brengen zodat zichtbaar is waar de bobine zat.

  • Demonteer de ontsteking (voor meer informatie zie de handleiding Ontstekingsunit).


Het demonteren van de bobine.

  • Draai de bouten van de dynamo los en verwijder je de V-snaar.
  • Draai het boutje vast dat zich net boven de poelie bevind.
  • Draai de bout los van de spanrol en druk de spanrol naar beneden. Draai hierna de bout weer vast.

De distributieriem hangt nu slap.

  • Draai de bout los poelie en demonteer het geheel.

Dit kan lastig zijn want er zit een spie in de poelie maar met een beetje bewegen komt hij meestal na wat moeite los.

  • Verwijder de de nokkenassen en de klepstoters.

Merk de nokkenassen welke de inlaat is en welke de uitlaat.


Kop zonder nokkenassen en klepstoters.

  • Zet de eerste cilinder in de DBP (Bovenste Dode Punt) stand.
  • Trek de handrem heel goed aan en zet de auto in de 1ste versnelling.
  • Maak dan de adapter (oude bougie met een pijpje eraan en aan de andere kant een snelkoppeling voor de slang van de compressor) vast.


Adapter in bougie gat met de compressor aangesloten.

Let op!!! Wanneer de slang op de adapter plaatst word kan de auto een klein stukje naar voren komen.

  • Druk met een passende ringsleutel de veer naar beneden.


Met een grote ringsleutel de veer naar beneden drukken, om de halve maantjes te pakken.

  • Verwijder de de halve maantjes met een magneet.


Pak met de magneet de halve maantjes.

  • Demonteer de de veer.
  • Demonteer de klepseal.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld een hele kleine combinatietang gebruiken.Sommigen gebruiken een striptang, maar hiermee is de kans op beschadigingen groot en je komt er niet overal bij.

Let bij het verwijderen van de klepseal erop dat de klep niet beschadigd raakt!!


Deze klepseal moet er uit.


Het verwijderen van de oude klepseal.

  • Plaats de nieuwe klepseal met een beetje vaseline om de klepsteel.

LET OP: op de klepseals staat heel klein bedrukt IN(intake) en op de andere EX(exhaust).


De oude klepseal(achterste) en de nieuwe, oude was duidelijk helemaal ingesleten en het rubber was keihard.


Nieuwe klepseal met vaseline er op, zodat het wat makkelijker gaat.

  • Tik voorzichtig de nieuwe klepseal met een lange dop met verlengstuk voorzichtig op zijn plaats.


Niet te hard slaan, licht tikken.

  • Plaats de veer terug.


De veer zonder halve maantjes.

  • Leg de halve maantjes op hun plaats.


De halve maantjes op hun plaats.

  • Druk de veer weer in met de grote ringsleutel.
  • Druk met je vinger de halve maantjes naar beneden.


De veer naar beneden drukken.

  • Als alles goed is gegaan, zit nu de veer en de halve maantjes weer op hun plaats.


Herhaal de beschreven stappen voor de andere 15 kleppen.

Herhaal deze stappen voor alle 16 kleppen, hou daarbij de volgende stappen aan.

  • Vervang na de kleppen van de uitlaat de inlaat van cilinder 1.
  • Zet cilinder 4 in zijn BDP stand
  • Vervang vervolgens eerst seals van de uitlaat kleppen en dan die van de inlaat.
  • Dan cilinder 2
  • Dan cilinder 3

Het terug plaatsen van de gedemonteerde onderdelen om de klepseals te vervangen gebeurt in de omgekeerde volgorde als hierboven beschreven.

Vergeet niet dat de bouten met de juiste moment vast gezet moet worden.

Deze handleiding is geschreven door Esprit.G.V.

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Motorisch Klepseals vervangen