deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Wiellager - voorzijde

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de voorste wiellager van een Honda CRX te vervangen.

Schematisch overzicht van de de voorwielophanging

  • Verwijder de centrale dop van je velg (of wieldop)
  • Buig de borgrand terug en draai de naafmoer los.
  • Draai de wielmoeren los.
  • Krik de auto op en zet hem op bokken.
  • Verwijder de wielmoeren en de voorwielen.
  • Verwijder de naafmoer.

De voorwielophanging.
De voorwielophanging.

  • Verwijder de remklauw (zie handleiding remschijven voorzijde voor meer info).
  • Verwijder de remschijf door de twee 6 mm kruiskopschroeven los te draaien (zie foto).

De voorwielophanging zonder remschijf.
De voorwielophanging zonder remschijf.

  • Verwijder de splitpen en de kroonmoer van de spoorstangkogel.
  • Verwijder de spoorstangkogel met een passende trekker (of voorzichtig met een hamer) uit de fusee.
  • Verwijder de splitpen en de moer van de onderste fuseekogel.

Voor meer uitleg over het loshalen van de fuseekogel zie de handleiding binnenste homokineet.

  • Verwijder de fuseekogel met een geschikte trekker uit de fusee (ook hier weer kan het met een hamer maar een kogeltrekker scheelt vaak een hoop gevloek).
  • Verwijder de fuseebeschermer van de bovenste fuseekogel (zie figuur)
  • Verwijder de splitpen en de bovenste moer van de bovenste fuseekogel.
  • Maak de bovenste fusee los met behulp van een geschikte trekker.
  • Verwijder de fusee en de wielnaaf door deze va de aandrijfas te schuiven.
  • Verwijder de schroeven waarmee de beschermplaat aan de fusee is bevestigd (zie foto).

De fusee los van de auto.
De fusee los van de auto.

  • Pers de wielnaaf met een passende stempel uit de fusee (zie foto.

De fusee onder de persbank.
De fusee onder de persbank.

Als je geen pers tot je beschikking hebt kan je even navraag doen bij een leverancier van imitatie auto onderdelen (zoals Lausalec, Hekla, Gamo, Leo de Groot, Brezan enzovoorts) deze hebben vaak een pers in hun werkplaats. Je kan dan de volledige draag arm/fusee brengen en dan persen zij het er voor je in (zij hebben ook de nieuwe lagers veelal van nipparts).

  • Verwijder de 76 mm borgring uit de naaf.

De borgring van het wiellager.
De borgring van het wiellager.

  • Pers het wiellager met een passende stempel uit de fusee.

Het wiellager gedemonteerd.
Het wiellager gedemonteerd.

  • Maak de binnenloopring van het lager met een geschikte trekker los van de wielnaaf.

Als het loopwiel niet los wil van de naaf dan kan je hem ook doorslijpen.

Ook met de juiste trekker wil hij er niet van af.
Ook met de juiste trekker wil hij er niet van af.

De ingeslepen lagerschaal.
De ingeslepen lagerschaal.

  • Pers het nieuwe lager met een passende stempel in de fusee.

Let op: wees er zeker van dat het lager er recht in gaat, anders gaat het mis.

Het oude en het nieuwe lager.
Het oude en het nieuwe lager.

  • Breng de borgring aan.
  • Monteer de beschermplaat.
  • Pers de wielnaaf met een passende stempel weer in de fusee (max. perskracht 2 ton)

Het nieuwe lager in de fusee.
Het nieuwe lager in de fusee.

  • Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

Controleer of de zelfborgende moeren nog wel goed zijn zo niet, vervang ze dan. Gebruik de juiste aanhaal momenten (zie figuur boven aan deze pagina).

Deze handleiding werd mede mogelijk gemaakt door Bjoenny

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Onderstel Wiellager - voorzijde