Airco

Afdrukken

Hier volgt een stuk info over de verschillende airco's van de Honda CRX. Verder bevat het ook tips voor de montage en het correct laten werken van de airco.

Als eerste worden de verschillen en overeenkomsten tussen de 2 soorten airco’s beschreven.

Een totaal overzicht van de 2 verschillende airco’s.
Een totaal overzicht van de 2 verschillende airco’s.

De complete ED9 airco.
De complete ED9 airco:

Het grootste verschil zit in de brackets en compressoren van de verschillende airco's.

Brackets.

Bevestigingspunten van een B-serie blok staan verder uit elkaar. Hierdoor is de bracket van de EE8 groter als die van de ED9.

De brackets (links van de EE8, rechts van de ED9).
De brackets (links van de EE8, rechts van de ED9).

De brackets op elkaar waarbij de onderste het EE8 bracket is.
De brackets op elkaar waarbij de onderste het EE8 bracket is.

Het spanmechanisme

Het span mechanisme van de twee verschillende brackets is anders (op de foto is die van de ee8 niet compleet).

De compressor

De compressor van een B-serie airco is groter niet alleen in volume maar ook de poelie. (EE8 : 148 mm in doorsnede tegenover 111 mm van een ed9). Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat ze van verschillende merken zijn. De EE8 heeft een Denso compressor en de compressor van een ED9 is van het merk Sanden.

Links: Denso compressor, rechts: Sanden compressor.
Links: Denso compressor, rechts: Sanden compressor.

Het verschil tussen de van de poelie's goed te zien (Links: ED9, rechts: EE8).
Het verschil tussen de van de poelie's goed te zien (Links: ED9, rechts: EE8).

De condensor

De condensors lijken erg op elkaar, de afmetingen zijn dan ook gelijk. Toch zijn er kleine verschillen

De condensors (boven: EE8, onder: ED9).
De condensors (boven: EE8, onder: ED9).

De EE8 (rechts) heeft een extra ophangbeugeltje voor een leiding.
De EE8 (rechts) heeft een extra ophangbeugeltje voor een leiding.

De airco-fan + kabelboom

Ook de afmetingen van de airco-fan's zijn gelijk aan elkaar maar ook hier zijn er weer kleine verschillen. Er is een versie met een relais naast de fan geplaatst (zie foto). Dit heeft tot gevolg dat er ook verschillende kabelbomen zijn:

Verder is de rest van de kabelboom identiek aan elkaar

De verschillende airco-fan's.
De verschillende airco-fan's.

De kabelboom.
De kabelboom.

De verdamper

De verdamper achter het dashboard kastje. Als je het dashboardkastje eruit haalt zie je een buis zitten. Deze buis wordt vervangen door de verdamper (een grote zwarte box (zie eerste foto)) en wordt vastgezet met de bijbehorende klemmen (die er ook voor zorgen dat er minder lucht “ontsnapt’).
De verdamper wordt, afhankelijk van de temperatuur instelling, door het verdamper proces koud. De lucht die de blower de auto in blaast loopt door de verdamper en koelt daardoor ook af. Hierdoor blijft het lekker koel in de auto ookal is het buiten snikheet.

De verdamper zonder kunststof kappen.
De verdamper zonder kunststof kappen.

De leidingen

De leidingen van de condensor naar de compressor, is de hoge-drukleiding. De hoge-drukleiding van de EE8 bestaat uit 2 delen en heeft een vulnippel (zie foto).

De hoge-drukleidingen (links: EE8, recht: ED9).
De hoge-drukleidingen (links: EE8, recht: ED9).

De lage-drukleidingen (van compressor naar verdamper).
De lage-drukleidingen (van compressor naar verdamper).

Te zien is dat de leidingen net een beetje verschillen qua bochten, maar ook qua montage op de compressor (veroorzaakt door de verschillende compressoren).

De lage-drukleidingen op elkaar gelegd.
De lage-drukleidingen op elkaar gelegd.

De leiding die van de verdamper naar de het filter/droger toe loopt bevat de druksensor. Deze zorgt ervoor dat de airco niet aanspringt als er te weinig druk in het systeem aanwezig is. Dit is om te voorkomen dat de de compressor stuk gaat.

De leiding van de verdamper naar het filter/droger (boven: EE8, onder: ED9).
De leiding van de verdamper naar het filter/droger (boven: EE8, onder: ED9).

De leiding op de bovenstaande foto van de EE8 is iets korter. Het lengte verschil wordt gecompenseerd doordat de leiding, die helemaal vooraan achter de bumper langs de condensor loopt (zie foto), iets langer is dan bij de ED9.

De leiding welke onder de condensor loopt (boven: EE8, onder: ED9).
De leiding welke onder de condensor loopt (boven: EE8, onder: ED9).

Via bovenstaande leiding, welke van de passagierskant naar de bestuurders kant loopt, gaat de leiding de motor ruimte weer in. Vervolgens gaat deze leiding via de onderstaande leiding naar de filterdroger.

De leiding naar de filterdroger.
De leiding naar de filterdroger.

Aan de koppelingspunten van de bovenstaande leiding is al te zien dat er een verschil zit in het filter droger.

De retour leidingen.
De retour leidingen.

De laatste leiding gaat vanaf het filterdroger naar de condensor, hier heb ik geen foto van.

Het filterdroger

TIP: Bij de aanschaf van het filterdroger bij de dealer ontstaan vaak een hoop problemen. Vaak kan alleen het filterdroger voor de EE8 geleverd worden, deze is iets kleiner en heeft het kijkglaasje in de leiding zitten, deze kost ongeveer €16. Echter past deze niet op een ED9. De filterdroger welke wel in de ED9 past is van het merk Hella en kan worden besteld bij de locale aircoservice. Dit imitatie filter koste rond de 93 euro, en komt uit een Porsche 911.
Imitatie filterdrogers zijn sowieso aan te raden omdat de originele Honda filterdrogers extreem duur zijn. Let er dus goed op dat er niet het verkeerde droogfilter besteld wordt en dat je niet meteen akkoord gaat dat het via de computerdatabase bestelde filter besteld wordt. Dergelijke bestellingen kunnen niet worden geruild en zullen dus gewoon betaald moeten worden. Het beste is om de oude filterdroger mee te nemen en vraag of ze je daar een nieuwe voor kunnen leveren. Op die manier leg je het risico bij de dealer en kunnen ze op hun gemak uitzoeken welke ze moeten hebben.

De verschillende aansluitingen van de filterdrogers (Links: EE8, rechts: ED9).
De verschillende aansluitingen van de filterdrogers (Links: EE8, rechts: ED9).

De twee filterdrogers van de zijkant gezien.
De twee filterdrogers van de zijkant gezien.

Alle benodigde boutgaatjes om de filterdroger te kunnen monteren zijn al reeds aanwezig in het chassis van de auto.

Airco gemonteerd in een ED9.
Airco gemonteerd in een ED9.

Airco gemonteerd in een EE8.
Airco gemonteerd in een EE8.

Enkele tips voorde montage:

Deze handleiding is geschreven door Remko, bedankt hiervoor.