Radio

Afdrukken

Hier volgt een handleiding hoe een radio in de CRX te bouwen die niet voorzien is van een ISO-stekker.

 

Omdat men vaak de moeite of het geld niet wil betalen voor een vrouwelijke versie van de ISO stekker knippen veel mensen de manelijke versie van de ISO stekker (welke dus aan de auto zit) eraf en monteren de radio met een kroonsteen of stekkerverbinding aan de auto. De Universele ISO stekker (zie foto) is een goede oplossing om dit ondeugdelijk bevestigen van de radio aan de auto weer op een goede manier op te lossen.

 

De universele ISO stekker.
De universele ISO stekker.

Om te beginnen moet de middenconsole (zie foto) gedemonteerd worden om goed bij de draden van de radio te kunnen komen. Hiervoor dient men de volgende stappen te ondernemen.

Het dashbord compleet.
Het dashbord compleet.

De twee schroeven aan de linkerzijde.
De twee schroeven aan de linkerzijde.

De twee schroeven aan de rechterzijde.
De twee schroeven aan de rechterzijde.

De 4 schroeven zijn aangegeven met een rode pijl.
De 4 schroeven zijn aangegeven met een rode pijl.

Als de middenconsole verwijdert is kan men nu goed bij de draden van de radio. Nu kan worden begonnen met het aanbrengen van de (mannelijke) ISO stekker aan de bedrading van de auto. Om het werk wat te vergemakkelijken volgt hier een lijstje met welke kleur draad waarvan is.

Om sluiting te voorkomen dient men de zekeringen eruit te halen (Zekering nummer 12 en 17).

Rood/groen

Bruin/zwart

Blauw/groen

Grijs/zwart

Rood/geel

Bruin/wit

Blauw/geel

Grijs/wit

Rood/zwart

Wit/blauw

Geel/rood*

Zwart

Rechter voor speaker (+)

Rechter voor speaker (-)

Linker voor speaker (+)

Linker voor speaker (-)

Rechter achter speaker (+)

Rechter achter speaker (-)

Linker achter speaker (+)

Linker achter speaker (-)

Verlichtingssignaal

Constante spanning (voor het geheugen) (+)

Geschakelde spanning (voor hoofd spanning) (+)

Massa


Soldeer de juiste draden aan de ISO stekker, en gebruik krimpkousjes om de soldering af te schermen (zie foto).

* Bij sommige modellen is er geen geel/rode draad, deze is dan vervangen door een wit/groene.

Let er op dat je eerst de de krimpkousjes om de draden doet en dan pas de draden aan elkaar soldeert. Dit om te voorkomen dat je het krimpkousje vergeet en de draad weer los moet solderen om het kousje er alsnog om te doen.

De verbindingen aan de ISO stekker, gesoldeerd en met een krimpkousje afgeschermd.
De verbindingen aan de ISO stekker, gesoldeerd en met een krimpkousje afgeschermd.

Doe hetzelfde met de uiteinden van de radio draden. En omwikkel de draden eventueel nog met elektrotape (elastisch tape waarvan de lijmlaag na verloop van tijd niet loslaat en het dus geen kleverige boel word).

Nu kan de middenconsole weer in elkaar gezet worden. Let hierbij op dat men de schroeven van de kap en van de radio unit niet te vast draait om doldraaien te voorkomen.