deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Homokineet - Binnenste

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding voor het vervangen van de binnenste homokineet (tripode-koppeling)van een Honda CRX.

Een versleten homokineet kan de volgende problemen veroorzaken;

  • Trillingen in het stuur tijdens het rechtuit rijden
  • Bonkend geluid (en voelbaar in het stuur) als er over een hobbel of door een kuil gereden word.
  • Bonkend geluid bij krap de bocht om sturen.
  • Zoekerig stuurgedrag bij optrekken.

Een nieuwe binnenste homokineet is alleen nieuw te verkrijgen bij de dealer en kost rond de € 250 ex btw, een imitatie binnenste homokineet is dus niet te vinden (wel de buitenste). Een goedkopere optie is om net als ik een 2e hands te gebruiken.

  • Draai de naafmoer los (zie foto).

Het losdraaien van de asmoer is makkelijker met het wiel eraan.
Het losdraaien van de asmoer is makkelijker met het wiel eraan.

  • Krik de auto op en plaats de voorkant op bokken.
  • Draai de wielmoeren los en verwijder het wiel.

Als de rechter as gedemonteerd word dan dient volgens het werkplaatshandboek ook de versnellingsbak olie afgetapt te worden (zie handleiding). Het schijnt mogelijk te zijn om de olie te laten zitten en de auto aan 1 kant op te krikken waardoor de olie naar 1 kant toe loopt en er dus niet uitloopt als de as word uitgenomen. Omdat ik de linker as gedemonteerd heb en dus niet de rechter weet ik niet of dit ook echt mogelijk is.

  • Verwijder de naafmoer.
  • Demonteer de dempervork (zie foto).

Het is mogelijk om alleen de onderste bout van de vork los te halen. Omdat de as dan door de vork moet is het nadeel dan wel dat de as er alleen uit kan als de ashoes eerst losgehaald word omdat hij anders niet door de vork past.

De dempervork loshalen.
De dempervork loshalen.

  • Verwijder de splitpen en de moer van de fuseekogel.
  • Verwijder de fuseekogel met een geschikte trekker uit de draagarm.

Heb je geen geschikte trekker tot je beschikking, sla dan voorzichtig een wigvormig stuk staal tussen de onderste draagarm en het daarboven stalen gedeelte van het ‘huis’ van de fusee. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de fuseekogel loskomt door 2 flinke klappen op de onderste draagarm te geven, maar dit is mij nooit gelukt, en geeft ook beschadigingen die niet nodig zijn

Er zijn 2 soorten fuseekogeltrekkers. Een tweedelige (schaar) trekker en een ééndelige. Voordeel van de tweedelige is dat hij ook haaks op de draagarm gezet kan worden en dus het hele remmen gebeuren kan blijven zitten. Nadeel van de tweedelige is dat hij een stuk duurder is dan de ééndelige. Omdat je hem niet vaak gebruikt (en dus zonde van mijn geld vind) en de remschijf en schild loshalen niet super veel werk is heb ik de ééndelige gekocht. Hieronder volgt eerst nog een kleine uitleg over de bijkomende werkzaamheden.

  • Demonteer de remklauw.

Voor meer uitleg zie de handleiding over de remschijf.

  • Verwijder de schroefjes van het remschild met een griptang (zie foto) of haakse schroevendraaier.

Het remschild loshalen.
Het remschild loshalen.

Dit is omdat er een kruiskop in zit maar er geen normale schroevendraaier gebruikt kan worden omdat de wielnaaf ervoor zit. Vervang bij het weer in elkaar zetten de schroeven voor boutjes en de volgende keer heb je er geen last meer van.

  • De enkelvoudige fuseetrekker past er nu op en de fusee kan losgetrokken worden van de onderste draagarm.

De enkelvoudige trekker.
De enkelvoudige trekker.

Omdat er een gat in het draadeind van de fusee zit voor een splitpen, is de kans groot dat de fuseekogeltrekker dit draadeind plat drukt. Het beste is het dus om de moer wel los te draaien maar er niet helemaal af te halen. Hierdoor voorkomt de moer dat het draadeind plat gedrukt kan worden.


  • Kantel het fuseestuk naar buiten en demonteer de as uit de voorwielnaaf (zie foto).

Het fuseestuk wegkantelen.
Het fuseestuk wegkantelen.

  • Demonteer de as met behulp van een schroevendraaier.

Steek de schroevendraaier aan de kopse kant van de homokineet en wrik hem uit de bak of uit het tussenlager. Let erop dat je de oliekeerring of andere afdichtingen niet beschadigd.

De homokineet uit het tussenlager.
De homokineet uit het tussenlager.

  • Maak de klemband van de binnenste homokineet los.

Als je de huidige homokineet weer gaat gebruiken let er dan op dat de koppeling weer exact op dezelfde manier in elkaar komt te zitten (dus lagerrollen op dezelfde plaats om de tripode en op dezelfde plaats in het huis). Dit is beter omdat de onderdelen van de homokineet op elkaar ingesleten zijn.


De oude homokineet uit elkaar.

Schematische weergave van de aandrijfas.
Schematische weergave van de aandrijfas.

  • Verwijder de borgring van de tripode (zie foto).

De borgveer losmaken.
De borgveer losmaken.

  • Demonteer de tripode met een trekker (zie foto).

De tripode demonteren.
De tripode demonteren.

  • Bij gebruik van een 2e hands homokineet, maak alles goed schoon.

Door het binnenste lagerrolletje te kantelen en zo te draaien dat hij voor de inkepingen in zijn huis komt te liggen kan hij hieruit verwijdert worden, om hem makkelijker schoon te maken (zie foto).

Het binnenste lagerrolletje.
Het binnenste lagerrolletje.

Maak ook de groef van de borgveer aan het uiteinde van de homokineet goed schoon, het beste is om de veer ook te vervangen voor een nieuwe.

De borgveer.
De borgveer.

  • Vul de koppeling en de stofhoes met (120-130 g) Molybdeendisulfide-vet (speciaal homokineten vet) (zie foto).

De homokineet en de stofhoes gevuld met vet.
De homokineet en de stofhoes gevuld met vet.

  • Monteer de as in omgekeerde volgorde als hierboven staat beschreven.

Technische gegevens

De aslengte.
Links 484-490 mm.
Rechts 481,5-486,5 mm.

De aslengte.

Demperafstand
Links 30 mm.
Rechts 30 mm.

Demperafstand

Gerelateerde items

Je bent hier: Handleidingen Onderstel Homokineet - Binnenste