deCRXgarage

De grootste Honda CRX informatie site van Nederland.

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Versnellingsbak olie verversen

E-mail Afdrukken

Hier volgt een handleiding over hoe de versnellingsbak olie van een Honda CRX te verversen.
Zorg ervoor dat de auto zo recht mogelijk staat, dit in verband met het olie niveau bij het vullen. Hangt de auto naar achteren dan gaat er minder olie in.

In de versnellingsbak van een Honda CRX type 2 hoort een multigrade 10W40 motorolie, gebruik geen synthetische olie. Synthetische olie is niet goed voor de synchromesh ringen in de bak waardoor het ratelende geluid bij het schakelen kan ontstaan of verergeren.

Ook kan er gebruik gemaakt worden van MTF2, dit is een speciale versnellingsbak olie. Deze is echter wel een stuk duurder dan de motorolie maar wel speciaal gemaakt voor Honda versnellingsbakken. Tegenwoordig is er ook al MTF3, dit is een nieuwe versie (upgrade) van de MTF2.

  • Breng de motor op bedrijfstemperatuur (fan slaat 2 keer aan).
  • Krik de auto op en plaats hem op 4 bokken.
  • Plaats een bak onder de aftapplug van tenminste 2 liter.
  • Verwijder de olie-vulplug (zie foto).

De vulplug losdraaien.
De vulplug losdraaien.

  • Verwijder de olie-aftapplug (zie foto) met een 3/8 duims ratel of rateldop (zie foto).

De olie-vulplug (rood)en de olie-aftapplug (groen).
De olie-vulplug (rood)en de olie-aftapplug (groen).

De 3/8 duims ratel past precies in de aftapplug.
De 3/8 duims ratel past precies in de aftapplug.
 

De ratel in de aftapplug.
De ratel in de aftapplug.

  • Laat die olie in de bak lopen (zie foto).

De olie loopt uit de versnellingsbak.
De olie loopt uit de versnellingsbak.

Als alle olie eruit gelopen is spoel de versnellingsbak evt nog door door er verse olie via de vul plug in te laten lopen en er meteen weer uit te laten lopen, of door de bak te vullen met olie en vervolgens een stuk te gaan rijden (of auto opkrikken, motor laten draaien en in zijn versnelling zetten). om vervolgens de olie er weer uit te laten lopen en nogmaals te vullen. Dit zorgt er voor dat de oude restjes olie die achterblijven in de bak, opgelost worden in de nieuwe olie. De kans dat er op deze manier oude olie in het blok achterblijft wordt zo verkleint.

  • Draai de aftapplug er weer in met een nieuwe afdichtring (40 Nm) (zie foto).

De aftapplug met nieuwe (rechts) en oude (links) afdichtring.
De aftapplug met nieuwe (rechts) en oude (links) afdichtring.

  • Vul de bak met olie via de vulplug-opening.

Omdat de vulopening niet op een handige plaats zit heb ik gebruik gemaakt van een trechter met een slang eraan. Deze slang zit in de vul-opening (zie foto) en zo kan er door de trechter te vullen de versnellingsbak gemakkelijk gevuld worden (zie foto).

De slang in de bak.
De slang in de bak.

De trechter met slang.
De trechter met slang.

Er zijn echter meer manieren (bijv een pomp) en het schijnt dat er bovenaan in de bak ook een bout zit die als je die eruit draait ook olie in kan gieten, echter heb ik hier geen gebruik van gemaakt want als je een voldoende dikke slang neemt met een bijbehorende trechter dan gaat dit snel en makkelijk genoeg.

  • Er zit genoeg olie in de bak als het er bij de vulplug uit stroomt. Dit is ongeveer 1,8 á 1,9 liter.
  • Monteer de olie-vulplug weer met een nieuwe afdichtring (45 Nm).
Je bent hier: Startpagina